K
kantine
De school heeft drie pauzes: één van 20 minuten, één van 25 minuten en één van 15 minuten. Tijdens de pauzes zijn de leerlingen in de kantine, op het schoolplein of op de aangewezen pauzeplekken. De leerling mag het schoolterrein niet verlaten. De Gezonde kantine heeft een breed aanbod van etenswaren.
In de kantine kan gepind worden.
Per dit schooljaar bieden we via Van Leeuwen ook schoolontbijt (via de subsidie schoolmaaltijden) aan. Op doordeweekse lesdagen zal er gratis een diversiteit aan etenswaren voor onze leerlingen klaarliggen, zodat ze met een gevulde maag de schooldag kunnen starten.
Beheer: Van Leeuwen Catering, onze kantine-medewerkster heet mevr. Shirin.
keuzemodule
In leerjaar 2 volgen de leerlingen 2 keuzemodulen:
- KM-ZW – keuzemodule zorg en welzijn
- KM-EO- keuzemodule economie en ondernemen
- KM-ICT – keuzemodule ICT
- KM-SDV – keuzemodule sport en veiligheid
In leerjaar 1 worden de beroepsmodulen aangeboden, hierbij komt iedere module aan bod. In leerjaar 2 mogen 2 vervolgmodulen gekozen worden: keuzemodulen. In periode 1 en 2 worden 2 uur per week de gekozen keuzemodulen aangeboden.
De keuzemodulen zijn onderdeel van ons programma van het loopbaan leren en sluiten aan op de profielen in de bovenbouw. De leerling kijkt of hij/zij de module lukt vindt, of het bij hem/haar past en of dit misschien interessant is voor de toekomst.
Voor de keuzemodulen wordt een cijfer gegeven, dit cijfer telt mee bij de overgang.
keuzevak
Hieronder zie je voor klas 3 en 4 de keuzevakken per periode per profiel aangegeven. Voor EO, ICT en SDV staan deze in periode 1 voor zowel klas 3 als 4 vast.
In verband met het examen heeft klas 4 alleen in de eerste periode nog keuzevakken. Vanaf periode twee is dat per sector zelf in te vullen; het eindassessment of praktijk examentraining.
| Profiel | Periode 1 | Periode 2 | Periode 3 |
|---|---|---|---|
| EO | Marketing | Officemanagement | ondernemen |
| ICT | ICT | Vormgeving & Typografie | Digispel |
| SDV | Ondersteuning bij sport- en bewegingsactiviteiten | evenementen | EHBO |
| ZW | De Bijzondere Keuken | De Bijzondere Keuken | Kennismaking met uiterlijke verzorging |
| ZW | Welzijn Kind en Jongere | Welzijn Kind en Jongere | Wonen en Huishouden |
| ZW | Kennismaking met uiterlijke verzorging | Haarverzorging | Patisserie |
| Profiel | Periode 1 |
|---|---|
| EO | fin.adm. beheer |
| ICT | Robotica |
| SDV | Geüniformeerde dienstverlening en veiligheid |
| ZW | patisserie |
| ZW | Assisteren in de gezondheidszorg |
| ZW | Haarverzorging |
klachtenregeling
We hopen natuurlijk altijd dat er geen klachten zijn, maar soms kan het gebeuren dat er toch iets niet goed gaat en een leerling en/of ouder/verzorger hier hinder van ondervindt.
Met de meeste zaken kunt u of kun je terecht bij de mentor, wanneer dit niet toereikend is, dan is een gesprek met de teamleider aan te raden. Als ook hier het probleem niet kan worden opgelost, dan kan er een gesprek volgen met de directie.
Als op schoolniveau geen oplossing gevonden kan worden, dan wordt de klacht bovenschools gebracht. Hiervoor zijn procedures bij Lucas Onderwijs, deze zijn te vinden in de Klachtenregeling primair en voortgezet onderwijs Lucas Onderwijs
kluisje
De school stelt voor alle leerlingen een kluisje beschikbaar, waarin zij hun jas en andere spullen kunnen opbergen. Leerlingen zijn echter zelf verantwoordelijk voor het gebruik hiervan. De school is niet aansprakelijk voor vermissing van persoonlijke eigendommen. De directie mag gevraagd en ongevraagd de kluisjes openen.
koelkastkaart
De KoelKastKaart is dé kaart waarop de meest praktisch informatie staat:
- In welke klas zit de leerling?
- Wat is het leerlingnummer?
- Wie is de mentor?
- Hoe kun je de mentor bereiken?
- Wat zijn de lestijden?
- Wat zijn de afspraken op het ZWC (via de QR kom je in de WegWijzer)?
De KoelKastKaart wordt geleverd met een ZWC-magneet. Handig, want dan kun je ‘m ophangen op een plek waar je vaak komt, zoals bijvoorbeeld… de koelkast!
KoersKlas
Onze missie is: ‘iedere leerling met gerichte aandacht uitdagen om op zijn/haar/hun niveau het beste uit zichzelf te halen.’
In een koersklas krijgen leerlingen les op het niveau dat het beste aansluit bij hun huidige ontwikkeling, terwijl ze tegelijkertijd worden uitgedaagd met opdrachten op een hoger of ander niveau. Ze ontvangen cijfers op beide niveaus, zodat hun groei en potentieel goed zichtbaar worden.
Leerlingen krijgen zo de kans om in de praktijk te ontdekken welk niveau het beste bij hen past. De determinatie wordt onderbouwd met een persoonlijk ontwikkelrapport.
- Een leerling met een basisadvies komt in een basis-/kaderklas;
- Een leerling met een kaderadvies in een kader-/mavoklas;
- Een leerling met een mavo-advies in een mavo-/havoklas.
KompasKlas
Leerlingen met een basis of basis/kader mét lwoo-advies (BL/KL) kunnen bij ons terecht in de KompasKlas.
De KompasKlas is een klas met maximaal 16 leerlingen en wordt begeleid door een groepsdocent. Dit is ook de mentor. De mentor geeft meerdere vakken en kan hierdoor goed zicht houden op de voortgang van de leerling en zorgt zo voor een veilige leer- en leefomgeving. Leerlingen krijgen 1 op 1 coaching tijd waarin de mentor en leerling samen het leerproces bespreken en vaardigheden trainen.
De leerlingen in de KompasKlas hebben een eigen lokaal en gaan voor een aantal reguliere lessen het gebouw in. Bijvoorbeeld voor kunst, LO en de beroeps- en keuzemodulen.
De KompasKlassen bevinden zich in de KompasZone: een gezellig leerplein, te midden van de lokalen, waar ruimte is voor zelfstandig en samen werken aan vakoverstijgende opdrachten of aan de taken uit de weekplanner. Ook kan hier verlengde instructie plaatsvinden en gewerkt worden met begeleiding van onderwijsondersteuners.
De KompasKlas is voor leerjaar 1 en 2. Als een leerling in klas 3 zit, dan moet de leerling op het juiste niveau zitten.
Wat bieden we in de KompasKlas?
-
Meer contacturen met de mentor
-
1 op 1 coaching tijd met de mentor
- Weekplanners
- Beroeps- en keuzemodules
- Losse vakken
- Persoonlijk ontwikkelrapport
- ZW-ondersteuningsuren
- ZW-talenturen (met o.a.: naschoolse sport en schoolzwemmen)
L
lestijden
Reguliere lestijden:
| Lesuur 1 | 08:30 – 09:15 |
| Lesuur 2 | 09:15 – 10:00 |
| Lesuur 3 | 10:00 – 10:45 |
| Pauze | 10:45 – 11:05 |
| Lesuur 4 | 11:05 – 11:50 |
| Lesuur 5 | 11:50 – 12:35 |
| Pauze | 12:35 – 13:00 |
| Lesuur 6 | 13:00 – 13:45 |
| Lesuur 7 | 13:45 – 14:30 |
| Lesuur 8 | 14:30 – 15:15 |
| Pauze | 15:15 – 15:30 |
| Lesuur 9 | 15:30 – 16:15 |
Verkort rooster (wordt ingezet bij online-lessen of verkorte dagen):
| Lesuur 1 | 08:30 – 09:00 |
| Lesuur 2 | 09:00 – 09:30 |
| Lesuur 3 | 09:30 – 10:00 |
| Pauze | 10:00 – 10:15 |
| Lesuur 4 | 10:15 – 10:45 |
| Lesuur 5 | 10:45 – 11:15 |
| Pauze | 11:15 – 11:30 |
| Lesuur 6 | 11:30 – 12:00 |
| Lesuur 7 | 12:00 – 12:30 |
| Lesuur 8 | 12:30 – 13:00 |
| Pauze | 13:00 – 13:15 |
| Lesuur 9 | 13:15 – 13:45 |
| Lesuur 10 | 13:45 – 14:15 |
| Lesuur 11 | 14:15 – 14:45 |
| Lesuur 12 | 14:45 – 15:15 |
| Pauze | 15:15 – 15:30 |
| Lesuur 13 | 15:30 – 16:00 |
| Lesuur 14 | 16:00 – 16:30 |
leerlingenraad
Het Zuid-West College heeft een leerlingenraad bestaande uit leerlingen van verschillende leerjaren.
Momenteel zijn we nog leerlingen aan het werven voor de leerlingenraad, wil je meedoen?
Geef je dan op via het volgende e-mail adres: [email protected]
De leerlingenraad zal zich het komende jaar bezig houden met:
- Met het organiseren van schoolfeesten en andere activiteiten
- Meepraten met de medezeggenschapsraad
- Het bespreken van schoolzaken
- Het verbeteren van een veilige sfeer op school
De voorzitter van de leerlingenraad op het ZWC is mevrouw Autar.
leerlingstatuut
Het leerlingstatuut van het Zuid-West College is hier terug te vinden:
Regio Westland & DHZW Leerlingenstatuut
lokalen
In het rooster staan natuurlijk ook lokalen aangegeven. Om hier wijs uit te worden hebben we de volgende informatie op een rijtje gezet:
De H die voor elk lokaal staat, staat voor Hoofdgebouw (dat is onze locatie).
Het eerste cijfer die achter de H staat is de verdieping waarop het lokaal zit: de 0 is de begane grond, de 1 is de eerste verdieping en de 2 is de tweede verdieping. De twee cijfers daarna staan voor het lokaalnummer waar de les plaatsvindt.
De letters HL staat voor sporthal Zuidhaghe waar onze LO lessen plaatsvinden.
Daarnaast heeft ons Leerplein op de begane grond de lokalen H020 (SDV richting sport) H023, H024 en H028 (alle drie ZW). Op de eerste verdieping van het Leerplein zitten de lokalen H120 en H122 voor SDV richting ICT en H128, H130 en H132.
LO
Bij LO werken de leerlingen aan verschillende bewegingsactiviteiten zoals spel, turnen, atletiek, bewegen op muziek en zelfverdediging.
Daarnaast werken we aan de volgende vaardigheden:
Motoriek: vangen, gooien, springen, lopen.
Sociaal en emotioneel: samenwerken, met spanning omgaan, omgaan met tegenslag, sportiviteit, belang van regels etc.
Cognitieve vaardigheden: ruimtelijk inzicht, verbeteren concentratie
Regels bij LO:
- De gymlessen worden in de sporthal gegeven
- Verzamelen in de kantine
- Op tijd aanwezig in de kantine. Het hek gaat dicht en anders moet je omlopen.
- Sportkleding (wit of zwart shirtje en broekje)
- Zaalschoenen (zolen die niet afgeven)
- Sporthoofddoekje zonder spelden
- Geen sportspullen bij je dan wordt er een MV genoteerd in magister (materiaal vergeten)
- Geen waardevolle spullen in de kleedkamer laten
lwoo
(Alleen nog geldig in 2025-2026, daarna verdwijnt de benaming LWOO.)
LWOO is leerwegondersteuning voor leerlingen die aan de volgende kenmerken voldoen:
- Leerachterstanden tussen de 1 ½ en 3 jaar
- IQ tussen 75/80 en 90 (of hoger als er ook nog een sociaal-emotionele belemmering t.a.v. het volgen van onderwijs is)
De meeste leerlingen die bij ons op school worden aangemeld met een BL+LWOO-advies worden in een Kompasklas geplaatst. Voor deze specifieke groep leerlingen biedt het Zuid-West College de volledige ondersteuning genoemd in onderstaande tabel.
Sommige BL+LWOO-leerlingen worden in een Koersklas in een kleine groep geplaatst.
Dat geldt ook voor leerlingen die worden aangemeld met een BL/KL/TL+LWOO advies. Voor deze LWOO-leerlingen biedt het Zuid-West College de ondersteuning die in de onderstaande tabel bij 3 t/m 9 worden genoemd.
| Omschrijving extra ondersteuning in de Kompasklassen (=BL+LWOO) | Toelichting |
|---|---|
| Kleine groep, eigen lokaal, mentor geeft meerdere vakken | In de 1e en 2e klassen |
| Aangepaste lessentabel (er wordt vooral ingezet op Nederlands, Engels, wiskunde, rekenen en praktische vakken) | In de 1e en 2e klassen |
| Een planmatige aanpak om leerachterstanden weg te werken | In de 1e en 2e klassen |
| Doelen gericht op individuele onderwijsbehoeften van leerlingen | Zowel onderbouw als bovenbouw |
| Verlengde en extra (individuele) instructie aan leerlingen, die dit nodig hebben | Zowel onderbouw als bovenbouw |
| Clusteren van leerlingen met dezelfde onderwijsbehoeften | Zowel onderbouw als bovenbouw |
| OPP (OntwikkelingsPerspectiefPlan) | Zowel individueel als groepsgewijs |
| Extra uren mentoraat | 6,6 uur per leerling per jaar |
| Regelmatig contact met ouders | De lijnen worden kort gehouden. |
| Groepsvorming | Zowel onderbouw als bovenbouw |
leerlingcoördinator
We hebben 2 leerlingcoördinatoren (leco’s):
- Meneer Jhagroe (foto volgt) voor de onderbouw: leerjaar 1 & 2
- Mevrouw Korkmaz voor de bovenbouw: leerjaar 3 & 4
De leerlingcoördinator gaat over de organisatie van de leerjaren, leerlingzaken en stuurt de mentoren aan.
De teamleider is verantwoordelijk voor de onderwijskundige, organisatorische, personeels- en leerlingzaken van de betreffende leerjaren.

LOB
LOB staat voor loopbaanleren
Om onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden naar een juiste profielkeuze in de tweede klas en een passende keuze voor een opleiding in de vierde klas, doen de leerlingen aan verschillende activiteiten mee. De leerlingen gebruiken op school de website: https://www.bekijkjetoekomstnu.nl/ . Op deze site kunnen ook ouders/verzorgers veel informatie vinden over de profielen in het vmbo, alle mbo opleidingen in de regio Haaglanden en de overstap naar de havo.
In ieder leerjaar maken de leerlingen opdrachten en doen mee aan activiteiten, ook aan u als ouder/verzorger zal soms worden gevraagd om te helpen met een kleine opdracht. Leerlingen van de derde en vierde klas kunnen met hun ouder(s)/verzorger(s) de BekijkJeToekomstNu beurs in december bezoeken.
Op onze school is veel aandacht voor stages. De ervaringen van de stage worden besproken met de mentor, dit wordt ook besproken op de ouderavonden.
De stage, de verschillende activiteiten in alle leerjaren, het bezoeken van de BekijkjeToekomstNu Beurs, de voorlichting in de klas over de profielen en het mbo, de bezoeken aan de open dagen van het mbo en de gesprekken met de leerling (ouders/verzorgers) en de mentor, zorgen er voor dat onze leerlingen na vier jaar vmbo zelf een goede keuze kunnen maken voor een passende vervolgopleiding.
Bij vragen over de profielkeuze of keuze voor een mbo opleiding kunt u ook contact opnemen via de mentor met de decaan.
Onze decaan is mevrouw Briaire. Voor leerlingen is zij het makkelijkst te bereiken via Teams of via de mail.





leerplicht
Wanneer een leerling 12x Absent Ongeoorloofd of Telaat Ongeoorloofd staat, wordt hij/zij aangemeld bij de leerplicht.
Een medewerker van het Zuid-West College doet deze meldingen. De leerplichtambtenaar neemt contact op met deze medewerker en voert hierna preventieve gesprekken met de leerling bij de 1ste melding. Dit gesprek is op school. Bij de 2de of 3de melding zal de leerling uitgenodigd worden voor een gesprek met de leerplichtambtenaar op het stadhuis.
Leerplicht wordt ook ingeschakeld wanneer een verlofaanvraag meer dan 10 schooldagen is. Hier gelden speciale regels wanneer de leerplichtambtenaar wel/niet verlof zal toekennen. Meer informatie over verlof vindt u hier.
M
Magister
Alle informatie voor de studie van uw kind kunt u vinden op de Magister ELO (https://sgdenhaag.magister.net).
- In Magister kunt u te allen tijde de behaalde cijfers van uw kind nakijken. Cijfers worden dagelijks gepubliceerd om 7.00 uur ’s ochtends. In het weekend worden er geen cijfers gepubliceerd.
- Als ouder (s), verzorger(s) kunt u het rooster van uw kind inzien in Magister. Via het kopje dagrooster ziet u ook direct de laatste wijzigingen.
- Via Magister kunnen er berichten verstuurd worden naar zowel uw kind als naar u als ouder. U krijgt dit bericht dan via dit e-mailadres in uw inbox: [email protected]
Het gaat dan om bijvoorbeeld AO-meldingen van uw kind en de nieuwsbrieven van school. - Ook is het mogelijk om op rapportavonden een afspraak in te plannen via Magister.
Met vragen over Magister kun je en kunt u terecht bij dhr. Van Breugel.
In Magister worden veel afkortingen gebruikt, hieronder volgt een overzicht van de betekenis van de afkortingen:
| AO | Absent Ongeoorloofd |
| ZK | Ziek |
| TO | Te laat Ongeoorloofd |
| TA | Te laat Ongeoorloofd afgehandeld |
| MD | Medisch (dokter, tandarts, ziekenhuis, etc.) |
| TG | Te laat Geoorloofd |
| MO | Mobiel ingenomen |
| SE | Schorsing Extern |
| SI | Schorsing Intern |
| SA | Schorsing afgehandeld |
| VA | Vierkantrooster afgehandeld |
| OT | Ongeoorloofd afwezig bij toets |
| ZT | Afw. door ziekte bij toets |
| AA | Absent ongeoorloofd, Afgehandeld |
| BV | Benodigdheden Vergeten (spullen vergeten, bv. boeken, werkboeken, Chromebook, weekplanner, etui, gymspullen, rekenmachine, etc.) |
| BA | Benodigdheden Vergeten afgehandeld |
| EP | Elders Present |
| GB | Geblesseerd |
| HV | Huiswerk Vergeten |
| MS | Maatschappelijke Stage |
| PR | Present |
| US | Uitgestuurd |
| VL | Verlof |
| VR | Vrijstelling |
MEION
Onderweg naar je Toekomst
Een samenwerking tussen MEION,Centrum 1622 en het Zuid-West College.
Samen geven we invulling aan de burgerschapslessen middels vormingswerk van Centrum 1622 en maatschappelijke thema’s. Hierin bundelen wij onze krachten om jongeren sterker, weerbaarder en socialer te maken, met een positieve blik op hun toekomst.
Dit schooljaar gaan we voor het derde jaar verder met deze aanpak. We werken daarbij aan:
- een positieve(re) identiteit
- sterkere sociale vaardigheden
- meer zelfregulatie en zelfsturing
- inzicht in persoonlijke talenten en kwaliteiten
Daarnaast zetten we ons in voor een veilig en prettig klimaat binnen én rondom de school.
De thema’s die aan bod komen zijn onder andere: identiteit, gezondheid, geld, veiligheid (zoals wapenbezit, criminaliteit en drugsgebruik), online weerbaarheid en relationele vorming (zoals puberteit en relaties).
Ook ondersteunen wij bij het organiseren van het kamp en het stagebureau. Verder is er binnen het onderwijs extra aandacht voor persoonlijke en sociale ontwikkeling, toekomstoriëntatie en maatschappelijke participatie.
Samen maken we het verschil – voor nu én de toekomst.
mentor
De mentor is het eerste aanspreekpunt voor ouder(s)/verzorger(s)/leerling over schoolzaken en is te bereiken via mail, Teams of het (school) telefoonnummer 070 308 98 98.
De mentoren in 2025-2026 zijn:
| H1a | Mevr. El Assrouti | ASR |
| H1b | Mevr. Van den Dries | DRI |
| H1c | Mevr. Kucher | KUC |
| H1d | Mevr. Mahabier | MBR |
| H1e | Mevr. Oole | OLY |
| H1f | Dhr. De Boer | BRH |
| Dhr. Van Bochoven | BOC | |
| H2a | Mevr. Groen | GRO |
| H2b | Dhr. Koyucu | KOY |
| H2c | Dhr. Karicha | KRC |
| H2d | Mevr. Günes | GNS |
| H2e | Dhr. Terwijn | TWN |
| H2f | Mevr. Gouverneur | GOU |
| H2g | Mevr. Davis | DAV |
| H3a | Mevr. Thijsse | THI |
| H3b | Mevr. Gowtuar | GUA |
| H3c | Mevr. Mahmood | BES |
| H3d | Mevr. Rookus | ROK |
| H3e | Mevr. Kabbouch | KBB |
| H3f | Dhr. Karakulak | KAR |
| H3g | Mevr. Ramautar | TAR |
| H4a | Mevr. Autar | AUT |
| H4b | Mevr. Marlin | MRL |
| H4c | Dhr. Afkiran | AFK |
| H4d | Mevr. Martina | MRN |
| H4e | Dhr. El Boumyaoui | BOI |
| H4f | Mevr. Saral | SAR |
| H4g | Mevr. Zwijsen | ZWY |
| ISK1 | Mevr. Colijn | CLN |
| Mevr. De Jeu | JEU | |
| ISK2 | Mevr. Ramos | RAM |
| Mevr. Beck | BCB | |
| ISK3 | Dhr. Achalhi | ACL |
| ISK4 | Doc. Van Koevorden | KOV |
| ISK5 | Mevr. Schulte | SCU |
| ISK6 | Dhr. Ramdien | RMD |
| ISK7 | Dhr. Samburkan | SMB |
| Mevr. Backx | BAC | |
| ISK8 | Mevr. Van Leer | LEE |
MS Teams
MS365 en Teams
Iedere leerling op onze school beschikt over een Microsoft365-account.
Hiermee kan de leerling gebruik maken van de belangrijkste applicaties van Microsoft, o.a. Word, Powerpoint, Excel en OneDrive. Ook een belangrijke applicatie van MS365 is TEAMS. Per klas is er voor ieder vak een TEAM.
Via Teams kan de leerling:
- documenten bekijken en delen
- opdrachten bekijken en inleveren
- chattten, videobellen met de docent en/of met de klas
Belangrijk voordeel van het gebruik van Teams: De school kan direct overstappen op online-onderwijs zodra dit, om wat voor reden dan ook, nodig is.
Inloggen op Microsoft365:
- Ga naar office.com
- Klik op aanmelden Inlog: [email protected] (bijvoorbeeld [email protected])
- Wachtwoord: hetzelfde wachtwoord dat de leerling gebruikt voor de WIFI op school.
Wat moet de leerling doen als hij zijn wachtwoord niet meer weet en het niet lukt om zelf een wachtwoord aan te vragen: Meld dit bij de mentor. Deze kan bij de helpdesk vragen om het wachtwoord te resetten.
Met vragen over MS Teams kun je terecht bij mevrouw Oole.
Medewerkers
Een overzicht van al onze medewerkers is hier te vinden.
Medezeggenschapsraad
De medezeggenschapsraad praat mee over alles wat met de school en de regio waaronder de school valt te maken heeft. Ouders, leerlingen en personeel kunnen via de medezeggenschapsraad invloed uitoefenen op het beleid van de school. Elke school heeft verplicht een medezeggenschapsraad.
Verkiezingen bepalen wie er mag meepraten en meebeslissen in de medezeggenschapsraad.
Bij interesse in deelname aan, of interesse in het reglement van de medezeggenschapsraad, kan er contact opgenomen worden met één van de (personeels)leden.
Op het ZWC bestaat de raad uit:
- dhr. Quincy Angelista (personeel)
- mevr. Erdogan (personeel)
- mevr. Marlin (personeel)
- mevr. Yasar (personeel)
- mevr. Akoudad (ouder)
- vacant (ouder)
- Jay (leerling)
- Esmanur (leerling)
N
naschoolse sport
Aan het begin van het schooljaar ontvangen alle ouders en leerlingen informatie via de coördinator van de Naschoolse sport.
- Inschrijven gaat via magister bij activiteiten. De coördinator gaat de klassen langs om uit te leggen hoe dat werkt
- De naschoolse sport zal op dinsdag, woensdag of donderdag vanaf 14:00 plaatsvinden
- Absentie wordt bijgehouden
- Verder zijn het dezelfde regels als bij LO
De coördinator van de Naschoolse Sport is dhr. Afkiran.
Hieronder vind je de diverse sporten per periode voor dit schooljaar:
| Periode 1 | Periode 2 | Periode 3 |
|---|---|---|
| Voetbal heren | Voetbal heren | Voetbal heren |
| Voetbal dames | Voetbal dames | Voetbal dames |
| Fitness | Racketspelen | Judo |
| Boksen | Kickboksen | Hockey |
| Dansen | Basketbal | Rugby |
| Zwemmen | Zwemmen | Zwemmen |
niveaus
Op het Zuid-West College kan examen gedaan worden op de volgende niveaus:
- basis
- kader
- mavo
In de onderbouw bieden we KoersKlassen aan, in deze klassen wordt lesgegeven en getoetst op 2 niveaus:
- KoersKlas basis: basis & kader
- KoersKlas kader: kader & mavo
- KoersKlas mavo: mavo & havo
Bij een doorstroom naar de havo, wordt gezocht naar een passende school binnen Lucas Onderwijs.
O
OMZA
Om zicht te krijgen op het leergedrag van onze leerlingen, maken we gebruik van OMZA.
OMZA staat voor:
- Organisatie
- Meedoen
- Zelfvertrouwen
- Autonomie
Op het rapport verschijnt per periode het overzicht van OMZA. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de volgende codes:

De gedragsindicatoren Organisatie, Meedoen, Zelfvertrouwen en Autonomie hebben stuk voor stuk invloed op het leerproces en er is een duidelijke samenhang met RTTI. Op basis van OMZA kunnen we leerlingen observeren en dit in RTTI-online gemakkelijk vastleggen. Als een leerling laag scoort op een of meer indicatoren, kunnen we gerichte interventies kiezen.
Bovendien vullen de leerlingen in RTTI-online iedere periode een OMZA-selfie in waar ook de executieve functies en welbevinden in mee worden genomen en kunnen leerlingen ook zelf aan de slag met interventies. De mentor heeft hierdoor direct overzicht op de sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden van zijn mentorklas en mogelijke interventies per leerling en voor de hele mentorgroep.
ouderraad
Wij zijn op zoek naar ouders voor de ouderraad!
Wij vinden het belangrijk om te weten wat u van de school en van onze leerlingen vindt en welke ideeën u heeft.
De ouderraad komt elk kwartaal bij elkaar en praat mee over belangrijke schoolzaken. Heeft u interesse om bij de ouderraad te komen, dan kunt u contact opnemen met Mevr. W. Horn via [email protected].
ontruimingsoefening
De school organiseert minimaal één maal per jaar een ontruimingsoefening. Docenten en leerlingen verlaten bij de oefening onder leiding van de BHV-ers na het alarmsignaal zo snel en ordelijk mogelijk het gebouw en volgen de instructies van de BHV-ers op.
opvangplek
De opvangplek is een lokaal op de begane grond, lokaal 007.
Bij de opvangplek kun je terecht voor de volgende zaken:
- rode kaart ophalen (US)
- Te laat inhalen (TO)
- Absentie inhalen (AO)
- Vierkant rooster (VK)
- Interne schorsing (SI)
- Benodigdheden vergeten (BV)
ondersteuningsteam
Het ondersteuningsteam houdt toezicht op de basisondersteuning en zorgt ervoor dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij de juiste persoon terecht komen. Leerlingen met extra ondersteuning worden in het JES (Jeugdhulp En School) besproken.
Het ondersteuningsteam (OT) op het Zuid-West College bestaat uit de volgende medewerkers:
Coördinator Passend Onderwijs (COPA)
Mevrouw Anahnah. Aanwezig: ma, di, do, vr
Mevrouw Dihal. Aanwezig: ma, di, do, vr
Leerlingcoördinatoren (leco):
Dhr. Jhagroe (ondebouw). Aanwezig: ma t/m vr
Mevr. Korkmaz (bovenbouw). Aanwezig: ma, di, wo, vr
Anti-pestcoördinator:
Mevr. Korkmaz. Aanwezig: ma, di, wo, vr
Ondersteuningsbegeleiders:
Mevr. Niamat. Aanwezig: ma t/m vrij
Mevr. Achalhi. Aanwezig: ma t/m do
Mevr. El Khattabi. Aanwezig: ma t/m do
Decaan:
Mevr. Briaire. Aanwezig: op afspraak via de mentor
RT:
Mevr. Slagboom. Aanwezig: di, wo en do
Ouder- en jeugdsteunpunt
Voor al je vragen over passend onderwijs.
Heb je als ouder vragen over passend onderwijs? Wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je uiteraard terecht bij de school van je kind. Maar soms kom je er niet uit. Of wil je aan iemand anders je vragen stellen.
Dan kun je terecht bij het ouder- en jeugdsteunpunt voor de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. Voor alle ouders van kinderen op de middelbare school (of op het mbo). En voor jongeren die zelf vragen hebben.
Meer informatie of contact
- Voor passend onderwijs op de middelbare school kijk je op: Ouder- en Jeugd steunpunt – SWV Zuid Holland West
Je kunt het steunpunt op werkdagen bellen tussen 09.00 uur en 16.00 uur, telefoonnummer: 070 – 31 56 356 of per e-mail [email protected]
Wat doet het steunpunt?
Op bovenstaande website vind je het antwoord op heel veel vragen rondom passend onderwijs. Het steunpunt biedt je de juiste informatie. Ook weten ze hoe alles is geregeld in de regio en wat je rechten en plichten zijn.
Daarnaast kunnen ouders en jongeren bellen of e-mailen met vragen. Het steunpunt helpt bij praktische zaken. Je kunt met ze sparren. Je vragen en twijfels bespreken – zónder dat dit invloed heeft op bijvoorbeeld beslissingen van school.
Vanuit elk samenwerkingsverband
Ieder samenwerkingsverband in Nederland heeft sinds schooljaar 2022-2023 een ouder- en jeugdsteunpunt. Zo ook het SWVZHW (voor de middelbare school) in Haaglanden. Vraag ze gerust om hulp of advies.
Ook voor de basisschool
Ouders met kinderen op de basisschool kunnen ook terecht bij bovenstaand telefoonnummer en e-mailadres. Voor meer informatie over passend onderwijs in het primair onderwijs kijk je op de website: Ouder- en jeugdsteunpunt | SPPOH
OPDC Zuid-Holland West
Het orthopedagogisch didactisch centrum (OPDC) is een bovenschoolse onderwijsvoorziening van het Samenwerkingsverband VO Zuid-Holland West. Zij zijn er voor leerlingen tussen 12 en 18 jaar waarvan de school van herkomst tijdelijk geen passend ondersteuningsaanbod kan bieden.
De leerlingen op het OPDC blijven ingeschreven staan op onze school. Wij zijn en blijven verantwoordelijk voor het onderwijs aan de leerling. Wij leveren aan het OPDC de schoolboeken, de toetsen en de daarbij behorende planning. Het onderwijsprogramma wordt aangepast zodat er in het rooster ruimte ontstaat voor verschillende trainingen en andere programma’s. De duur van de plaatsing is verschillend per traject. Gedurende de plaatsing wordt er zoveel als mogelijk aan de schoolvakken gewerkt en worden schoolvorderingen bijgehouden. Er zijn regelmatig evaluatiegesprekken waarbij naast de vorderingen op het OPDC ook de schoolvorderingen worden besproken om ervoor te zorgen dat de leerling niet een te grote achterstand opbouwt. Daarover is altijd goed overleg tussen ouders, verzorgers, leerling, het OPDC en de school.
Het OPDC heeft verschillende afdelingen, waarbij leerlingen op verschillende manieren binnen de eigen mogelijkheden werken aan gedrag en onderwijs. Het doel is altijd dat de leerling weer terugkomt naar onze school en z’n weg weer vervolgt binnen het regulier onderwijs. Het OPDC werkt intensief samen met de leerling, de ouders, verzorgers en de school.
Meer informatie is ook beschikbaar op: www.opdc.nl
ouderbijdrage
Wij proberen ons volledige onderwijs zo veel mogelijk te bekostigen van de lumpsum (jaarlijks budget voor de kosten van materiaal en personeel van de Rijksoverheid), subsidies en sponsoren.
Voor sommige activiteiten vragen wij een ouderbijdrage. Deze bijdrage is vrijwillig. Uw kind kan niet worden uitgesloten van deelname wanneer niet betaald is. Uitsluiting kan wel als een vooraf ingesteld maximum aantal deelnemers bereikt is of als sanctie.
Hoewel de ouderbijdrage vrijwillig is en niet kan leiden tot uitsluiting, kan het zijn dat een activiteit niet plaats kan vinden, omdat de bestaande middelen niet toereikend zijn.
De school betaalt voor de volgende activiteiten:
| lesgebonden | buitenschoolse | feestcommissie | organisatorisch |
|---|---|---|---|
| Lessen | Naschoolse sport | Schoolfeesten | Schoolfoto |
| Bijlessen (ZW-uren) | Zwemlessen | Sinterklaas | Sportshirt |
| Huiswerkbegeleiding (ZW-uren) | Kunstworkshops | Kerstweek | T.O.P.-kleding |
| Schoolboeken | ICT-workshops | Ramadan (schooliftar) | Schorten |
| Chromebook | Drama-workshops | Holi | Kluisje |
| Excursies | Introductie | Loveweek | Toetspapier |
| Projecten | Jaarafsluiting | Pasen | Overige materialen |
| Trainingen | Excursies | Diplomering | Wifi |
| Extraatjes | Kopiëren/printen |
Wij vragen een vrijwillige ouderbijdrage voor de volgende activiteiten:
| Reizen | |
|---|---|
| Kamp leerjaar 1 | €50 – €100 |
| Kamp leerjaar 2 | €50 – €100 |
| Stedentrip leerjaar 3 | €50 – €100 |
| Buitenlandreis leerjaar 4 | €50 – €250 |
| Schoolreis pretpark | €24-€40 |
U ontvangt voor deze activiteiten een betaallink per mail.
U bent als ouder/verzorger zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van:
| Sportschoenen |
| Sportbroek |
| Sporthoofddoek |
| Schooltas |
| Gevulde etui |
| Schriften / map |
| Rekenmachine |
| Verzekering Chromebook |
| Vervoer * |
*Hiermee wordt het vervoer van huis naar school en vice versa bedoeld. Vervoer bij activiteiten van school wordt bekostigd door de school.
Met vragen of opmerkingen over de ouderbijdrage kunt u uitsluitend via e-mail terecht bij ons contactpersoon. Het e-mailadres is: [email protected]
4OLS
Het ZWC is onderdeel van de Vierde Haagse Opleidingsschool: 4OLS.

De Vierde Haagse Opleidingsschool (4OLS)
Binnen 4OLS werken negen Haagse vo-scholen en drie lerarenopleidingen nauw samen om studenten op te leiden tot startbekwame docenten in het voortgezet onderwijs. Binnen 4OLS worden studenten voor een belangrijk deel in de praktijk opgeleid. In februari 2020 is de eerste groep studenten binnen 4OLS gestart met hun opleidingstraject.
Wat is samen opleiden?
- Opleiden van nieuwe docenten (hbo en wo).
- Door scholen en lerarenopleidingen samen.
- In een opleidingsschool (het samenwerkingsverband tussen scholen en lerarenopleidingen).
- Voor een belangrijk deel in de praktijk (40-50% van het curriculum, via het opleidingsprogramma van de opleidingsschool).
4OLS Partners
Binnen 4OLS werken de volgende vo-scholen en lerarenopleidingen samen:
De vo-scholen:
- Gymnasium Haganum;
- Zuid-West College;
- Sint-Maartenscollege;
- Gymnasium Novum;
- Maerlant-Lyceum;
- François Vatel;
- Vrijzinnig-Christelijk Lyceum;
- Dalton Voorburg.
- Yuverta Westvliet en Madestein
De lerarenopleidingen:
- Hogeschool Rotterdam, Instituut voor Lerarenopleidingen (hbo);
- Universiteit Leiden, ICLON (wo);
- TU Delft, SEC (wo).
4OLS visie
In de visie van 4OLS staat de mens centraal. We hebben twee belangrijke pijlers in onze visie: persoonlijke verbinding en persoonlijke ontwikkeling.
Persoonlijke verbinding:
- tussen docent-leerling;
- binnen de school en het instituut;
- binnen de opleidingsschool;
- met de omgeving.
Persoonlijke ontwikkeling:
- persoonsvorming
- onderzoekende houding;
- maatwerk
Meer informatie over 4OLS vindt u op de website: www.4ols.nl
organisatiedagen
| Organisatiedagen (leerlingen lesvrij, tenzij anders vermeld in Magister) | |
| organisatiedag 1 | 01-09-2025 |
| organisatiedag 2 | 02-09-2025 |
| organisatiedag 3 | 07-10-2025 |
| organisatiedag 4 | 10-02-2026 |
| organisatiedag 5 | 16-06-2026 |