Index

Wegwijzer ZWC

P

pesten

Wij willen onze leerlingen een veilig klimaat bieden waarin elk kind de kans krijgt om zich te ontwikkelen en terug kan kijken op een leuke schoolcarrière. Docenten, onderwijsondersteunend personeel en de directie van het Zuid-West College zullen alle leerlingen helpen om dit proces te bewaken. Ons anti-pestprotocol is daarbij ondersteunend en is bedoeld voor alle personeelsleden, leerlingen en ouders. In dit protocol worden de verschillende vormen van pesten benoemd, wat pesten inhoudt, wat de aanpak is, wat de signalen zijn van pesten en tot slot wie er betrokken raken wanneer er sprake is van pesten.

2023-2025 Anti-pestprotocol Zuid-West College

Onze Anti-Pest Coördinator (APC) is mevrouw Korkmaz.

printen

Leerlingen kunnen met hun schoolpas kopiëren en printen op school. Wel moet voor de eerste keer printen of kopiëren de schoolpas geactiveerd worden met het Chromebook. Hier helpt de mentor bij, tijdens de start van het schooljaar.

Opwaarderen wanneer je print tegoed op is kan alleen cash en kan alleen door de servicedesk op gewaardeerd worden dit kan door een mail te sturen naar [email protected]

PTA

PTA betekent: Programma van Toetsing en Afsluiting.

Het is een overzicht met alle examenregels en met alle 90 toetsen die je moet maken.

PTA-toetsen maak je het hele jaar door en tellen mee voor je examencijfer.

Alle PTA-toetsen moet je maken, anders krijg je geen diploma

Je mag geen enkele toets missen.

Als je door ziekte een toets of opdracht mist, moet je dat binnen tien lesdagen inhalen.

Je neemt hiervoor zelf contact op met je docent en maakt een afspraak voor een dag en tijdstip.

Heb je zonder geldige reden een toets of opdracht gemist? Dan kan de directeur het cijfer 1 toekennen. Als je voor een toets of werkstuk een 1 krijgt, gaat dat ten koste van je examencijfer.

Zit je in de 3e klas? En heb je enkele PTA-toetsen niet gemaakt of heb je veel onvoldoendes

Dan kun je niet over naar de 4e klas.

Het examenreglement vind je hier.

De PTA’s vind je hieronder:

Klas 3 BASIS 2025-2026 PTA Algemene vakken

Klas 3 BASIS en KADER 2025-2026 PTA Praktijkvakken

Klas 3 TL-Mavo 2025-2026 PTA

Klas 3 KADER 2025-2026 PTA Algemene vakken

 

Klas 4 BASIS 2025-2026 PTA Algemene vakken

Klas 4 BASIS en KADER 2025-2026 PTA Praktijkvakken

Klas 4 TL-Mavo 2025-2026 PTA

Klas 4 KADER 2025-2026 PTA Algemene vakken

Meer informatie is te krijgen via dhr. Slob.

 

PTD

PTD betekent: Programma van Toetsing en Doorstroming.

In het Programma van Toetsing en Doorstroming (PTD) staat per vak beschreven hoe het overgangscijfer gedurende de leerjaren in de onderbouw worden opgebouwd. Elk leerjaar heeft zijn eigen PTD.

Meer informatie is te krijgen via mevrouw Van ’t Wout.

Q

R

rapport

Drie keer per schooljaar verschijnt er een rapport. Bij ieder rapport wordt een voortgangsgesprek met de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en mentor gehouden.

rode kaart

Oh, oh! Er is iets niet goed gegaan en je wordt uit de les verwijderd… Dan krijg je een rode kaart. De afspraken over de rode kaart:

  1. Je bent uit de les gestuurd
  2. Meld je bij de opvangplek
  3. Hier krijg je een rode kaart
  4. Vul de rode kaart in
  5. Werk aan je schoolwerk
  6. Ga aan het einde van het lesuur naar de docent waar je uit de les gestuurd bent
  7. Geef de rode kaart aan de docent
  8. Voer het herstelgesprek of maak een afspraak voor een herstelgesprek
  9. Laat de rode kaart ondertekenen door je ouder(s)/verzorger(s)
  10. Lever de eerst volgende schooldag de rode kaart ondertekend in bij de docent

3 rode kaarten

  • 1 dag interne schorsing
  • Gesprek met ouder(s) /verzorger(s), mentor en pedagogisch onderwijsassistent.

6 rode kaarten

  • 1 dag externe schorsing
  • OPP wordt aangemaakt
  • Gesprek met ouder(s) / verzorger(s), mentor, ondersteuning en coördinator

9 rode kaarten

  • 3 dagen externe schorsing
  • Gesprek met ouder(s) / verzorger(s) en coördinator

12 rode kaarten

  • 5 dagen externe schorsing met voornemens tot verwijdering
  • Gesprek met ouder(s) /verzorger(s) en directeur

rooster

Het rooster van je lessen kan je 24 uur per dag vinden in je Magister app (sgdenhaag.magister.net). Omdat het wel eens kan gebeuren dat een docent afwezig is, proberen we wijzigingen in roosters altijd vóór 7:45 ​verwerkt te hebben. Op die manier hopen we dat je voor je van huis vertrekt kan zien of er wijzigingen voor die dag zijn.​

RT

Net als op de basisschool wordt er op het ZWC RT (=Remedial Teaching) gegeven. Dit houdt in dat leerlingen ondersteuning kunnen krijgen als zij ergens moeite mee hebben.

In overleg met de docenten en copa’s wordt er gekeken hoe de betreffende leerlingen het beste geholpen kunnen worden, zodanig dat zij weer soepel mee kunnen draaien in de klas.

Met vragen kun je terecht bij onze RT’er: mevr. Slagboom.

RTTI

Op het ZWC maken we gebruik van RTTI. De docent en mentor willen overzicht en inzicht in het leerproces van de leerlingen. RTTI geeft dat inzicht. De docent en mentor kijken ermee áchter het cijfer, want de ene 6 de andere niet. Zij zien waarmee en hoe zij de leerlingen verder kunnen helpen.

Wat betekenen de letters RTTI?
De R van Reproductie is wat een leerling uit het hoofd moet kennen: woorden, begrippen, formules, regels, belangrijke feiten.
T1 staat voor Training, het toepassen van een getrainde procedure in een bekende context: een grammaticaregel, veiligheidsvoorschriften, of een formule.
T2 staat voor Transfer, het toepassen van wat geleerd is, maar dan in een nieuwe combinatie, situatie of context.
I staat voor Inzicht; vanuit verschillende perspectieven analyseren, doorgronden en een oplossing construeren. Per periode wordt per vak minimaal een toets ingevoerd volgens het RTTI-principe.

Bij toetsen zorgt deze indeling voor transparantie, waar docenten, leerlingen en ouders profijt van hebben.

Voor meer informatie: klik op deze link.

Voor meer vragen over RTTI kun je terecht bij:
Mevrouw Oole

S

schoolgeld

Wij proberen ons volledige onderwijs zo veel mogelijk te bekostigen van de lumpsum (jaarlijks budget voor de kosten van materiaal en personeel van de Rijksoverheid), subsidies en sponsoren.

Voor sommige activiteiten vragen wij een ouderbijdrage. Deze bijdrage is vrijwillig. Uw kind kan niet worden uitgesloten van deelname wanneer niet betaald is. Uitsluiting kan wel als een vooraf ingesteld maximum aantal deelnemers bereikt is of als sanctie.

Hoewel de ouderbijdrage vrijwillig is en niet kan leiden tot uitsluiting, kan het zijn dat een activiteit niet plaats kan vinden, omdat de bestaande middelen niet toereikend zijn.

De school betaalt voor de volgende activiteiten:

lesgebonden buitenschoolse feestcommissie organisatorisch
Lessen Naschoolse sport Schoolfeesten Schoolfoto
Bijlessen (ZW-uren) Zwemlessen Sinterklaas Sportshirt
Huiswerkbegeleiding (ZW-uren) Kunstworkshops Kerstweek T.O.P.-kleding
Schoolboeken ICT-workshops Ramadan (schooliftar) Schorten
Chromebook Drama-workshops Holi Kluisje
Excursies Introductie Loveweek Toetspapier
Projecten Jaarafsluiting Pasen Overige materialen
Trainingen Excursies Diplomering Wifi
Extraatjes Kopiëren/printen

Wij vragen een vrijwillige ouderbijdrage voor de volgende activiteiten:

Reizen
Kamp leerjaar 1 €50 – €100
Kamp leerjaar 2 €50 – €100
Stedentrip leerjaar 3 €50 – €100
Buitenlandreis leerjaar 4 €50 – €250
Schoolreis pretpark €25 – €30

U ontvangt voor deze activiteiten een betaallink per mail.

U bent als ouder/verzorger zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van:

Sportschoenen
Sportbroek
Sporthoofddoek
Schooltas
Gevuld etui
Schriften / map
Rekenmachine
Verzekering Chromebook
Vervoer *

* Hiermee wordt het vervoer van huis naar school en vice versa bedoeld. Vervoer bij activiteiten van school wordt bekostigd door de school.

Met vragen of opmerkingen over de ouderbijdrage kunt u uitsluitend via e-mail terecht bij ons contactpersoon. Het e-mailadres is: [email protected]

schoolmaaltijden

We bieden gratis fruit, groentesnacks en ontbijt aan op school (tussen 08:00 en 08:45, wat over is kan daarna nog gepakt worden). Deze diverse etenswaren staan bij de kantine en mogen door leerlingen gepakt worden. Let op: tijdens de les mag niet gegeten worden, dus bewaar het voor tijdens de pauze of voor of na schooltijd. Om je eten te bewaren krijg je een ZWC broodtrommel.

schoolplein

Het schoolplein achter de kantine is open van 8.30 uur tot 16.00 uur.
Leerlingen mogen zelf op het schoolplein zijn. Op de campus naast het schoolplein mogen leerlingen alleen onder begeleiding van docenten zijn als oversteek naar Sporthal Zuidhaghe.

Afval moet in de aanwezige afvalbakken worden gegooid.

Eerste en tweede klas leerlingen van regulier mogen in de pauze en bij uitval niet het schoolterrein verlaten. Dit geldt ook voor de ISK klassen ISK1 t/m ISK6. Dit heeft te maken met de veiligheid van de leerlingen. Als de uitgevallen uren de laatste uren van het rooster van die dag zijn, mogen de leerlingen wel het terrein verlaten om naar huis te gaan.

schoolpas

Nadat de schoolfoto’s zijn gemaakt zullen er dit jaar weer schoolpasjes uitgereikt worden aan alle leerlingen. Op deze schoolpas staat je pasfoto, leerlingnummer en natuurlijk je naam. Met deze pas kunnen leerlingen, naast dat ze kunnen inloggen met hun leerlingnummer en wachtwoord, ook gemakkelijk inloggen op de printers op school. Daarnaast is de schoolpas ook bedoeld om je mee te kunnen legitimeren op schoolfeesten op het Zuid-West College.

schoolregels

Regels zijn er in de hele wereld. Zeker waar veel leerlingen en medewerkers bij elkaar komen, zijn ze er om duidelijkheid te scheppen wat wel en wat niet toelaatbaar is. Het Zuid-West College heeft huisregels voor praktische zaken variërend van te laat komen tot kantinegebruik. Al deze regels worden door de mentor aan het begin van het schooljaar met de klas doorgenomen. Ook vragen we aan ouders/ verzorgers én leerlingen deze schoolregels te ondertekenen om te committeren.

Schoolregels

  • We luisteren naar elkaar en respecteren en helpen elkaar.
  • We gaan op een positieve manier met elkaar om.
  • We zorgen samen voor een veilige en schone school.
  • We zijn op tijd in de les.
  • We laten onze telefoon thuis of doen ‘m in de kluis
  • We zijn zuinig op spullen.
  • We zorgen dat ons werk op tijd in orde is.
  • We hebben onze jas uit in de les en pet/capuchon af in de school.
  • We zijn zowel binnen als buiten ambassadeurs van onze school.
  • We komen afspraken na.

Bovenstaande regels gelden uiteraard ook bij uitjes, excursies en tijdens stages.

Vanaf schooljaar 2025-2026 is ons mobiele telefoonbeleid:

Let alsjeblieft ook op het volgende:

  • Draag geen slippers/sloffen in de school, want dit zorgt voor onveilige situaties. (En draag ze al helemaal niet met sokken erin, want dan komt de modepolitie!)
  • Draag bij de kooklessen en de LO-lessen je hoofddoek (indien je deze draagt) strak naar achteren in verband met de veiligheid. Er mogen geen ‘losse flappen’ zijn, want deze kunnen vast komen te zitten. Je kunt een sporthoofddoek dragen of bijvoorbeeld een (hoge) coltrui om je hals te bedekken. De losse onderdelen van je hoofddoek in je trui stoppen mag niet, omdat dit makkelijk los kan raken.
  • Op onze school hechten we waarde aan een veilige, respectvolle en professionele leeromgeving voor iedereen. We vragen leerlingen om kleding te dragen die passend is binnen een onderwijssetting. We vertrouwen erop dat iedereen hier op een positieve manier aan bijdraagt, zodat we samen zorgen voor een prettige sfeer waarin iedereen zich comfortabel voelt.

Regels zijn nooit leuk, dat snappen we, maar het maakt de wereld er wel net een stukje beter en makkelijker op, dus laten we ons er samen aanhouden! Dankjewel!

schoolstewards

Op het ZWC surveilleren naast personeelsleden ook leerlingen in de pauze in de aula, de gangen en buiten. Zij zorgen voor een veilige, schone en gezellige school en spreken waar nodig andere leerlingen aan op hun gedrag.

Dit aanspreken gebeurt vanuit het principe van gelijkwaardigheid en de toon is positief. Stewards zijn dus geen strenge beveiligers of “boemannen”, maar eerder een soort van gastheer en gastvrouw van de school.

Zij werken met een registratiesysteem. Als er vuilnis niet wordt opgeruimd geven zij om de beurt een waarschuwing.
Na de derde waarschuwing volgt er een registratie en stafcorvee via Meester Marco.

Afspraken met de schoolstewards:

  • Ze gaan niet in discussie
  • Ze houden afstand
  • Ze raken niemand aan
  • Ze hebben een voorbeeldfunctie
  • Ze geven iemand drie keer de kans zijn/haar gedrag aan te passen
  • Positief aanspreken
  • Respect tonen

 Taken schoolstewards:

  • Rondlopen
  • Observeren
  • Hulp bieden
  • Aanspreken van leerlingen
  • Zichtbaar aanwezig zijn
  • Registreren

Op deze manier doen leerlingen die kiezen voor de sector Sport, Dienstverlening en Veiligheid ervaring op om zo nog beter te kunnen kiezen voor hun vervolgopleiding.

De contactpersonen voor het schoolstewards project zijn Mevrouw Boehlé en Meester Marco

schorsing

Er gaat wel eens iets goed mis… dat kan natuurlijk gebeuren. Helaas is er dan wel een consequentie verbonden aan dat wat gebeurd is. Een consequentie kan zijn dat je geschorst wordt. Nu word je nooit ‘zo maar’ geschorst, maar als het onverhoopt wel zo is, dan zijn dit de afspraken:

Interne schorsing (SI)

  1. Je bent intern geschorst.
  2. Je meldt je om 8:00 bij de opvangplek.
  3. De afspraak staat in je agenda. Je blijft tot 16:00 in de opvangplek.
  4. Je volgt geen pauze met de andere leerlingen.
  5. Je gaat aan de slag met je schoolwerk tijdens de interne schorsing.
  6. Je maakt eventuele toetsen van die dag in de opvangplek.

Wanneer word je intern geschorst?

  • Als je je vierkant rooster niet naar behoren hebt voltooid
  • Als maatregel van de coördinator/teamleider voor een incident
  • Als je 3 keer een rode kaart hebt gekregen

Externe schorsing (SE)

  1. Je wordt extern geschorst bij een incident.
  2. Je meldt je direct bij de coördinator/teamleider.
  3. In de tussentijd blijf je in het opvanglokaal.
  4. Hier wacht je tot je bij de coördinator/teamleider komt met de maatregelen.
  5. Ook word je extern geschorst bij 6 rode kaarten en een vierkant rooster niet naar behoren uitvoeren.

Wanneer word je extern geschorst?

  • 6 rode kaarten
  • Als je je vierkant rooster niet naar behoren hebt voltooid
  • Als maatregel van de coördinator voor een incident

Bij schorsingen wordt gebruik gemaakt van een opbouw:

  • 1 dag in- of extern
  • 3 dagen in- of extern
  • 5 dagen in- of extern (met als gevolg verwijdering)

Door de directie wordt een afweging gemaakt of in- of extern passend is bij de situatie die ervoor heeft gezorgd dat er over is gegaan tot schorsing. Bij verwijdering wordt overlegd met het bestuur.

De opbouw wordt niet gebruikt bij incidenten van dusdanige grootte waarbij verwijdering nodig is.

Alle schorsingen worden gemeld bij de Inspectie van Onderwijs, op 1 dag interne schorsing na.

Het Reglement schorsing en verwijdering binnen Lucas Onderwijs, regio Westland en Den Haag Zuidwest, is hier te vinden.

schoolzwemmen

De komende jaren doet onze school ook nog mee aan het schoolzwemmen. Hier zijn we ontzettend blij mee, aangezien er in Nederland jaarlijks veel jongeren in de problemen komen in zee en de zwembaden.

In leerjaar 1 volgen alle leerlingen (verplicht) die geen zwemdiploma hebben  zwemlessen (Eventueel leerlingen van andere leerjaren kunnen zich aanmelden voor het zwemmen. Dit is belangrijk om zwemveilig te blijven. We willen dat meer kinderen voldoen aan de Nationale Norm Zwemveiligheid. Voor meer informatie kunt u naar de website https://www.nrz-nl.nl/nationaal-plan-zwemveiligheid/

Per periode zal er 1 groep van maximaal 30 leerlingen zwemmen. Deze groep wordt samengesteld door een zwemlijst via de zwemcoördinator.

Het adres is:
Zwembad Zuiderpark
Meester P. Droogleever Fortuynweg 59
2533 SP Den Haag
(070) 367 94 63

Belangrijke afspraken:

  • Zelf zorgen voor badkleding en een handdoek. Badmuts en badkleding met korte pijpjes zijn toegestaan.
  • Tas inclusief waardevolle spullen (Chromebook, telefoon, portemonnee) in de kluis op school opbergen.
  • Het is niet mogelijk eten of drinken te kopen in het zwembad
  • Sieraden moeten tijdens het zwemmen af zijn.
  • In de bus mag niet gegeten en gedronken worden.
  • Heeft u nog vragen of opmerkingen, neem dan contact op met de mentor of de coördinator zwemles, mvr. De Jeu.

servicepunt

Ons Servicepunt is te bereiken via 070-308 98 98 of via [email protected]

  • Het servicepunt beantwoord de telefoonlijn van het Zuid-West College tussen 08.00 uur en 16.30 uur.
  • Beantwoord vragen van ouders/verzorgers/overige personen en verbindt waar nodig door naar andere personen binnen onze organisatie.
  • Registreert telefonisch de ziekmeldingen (voor 09.00 uur ziekmelden).
  • Registreert medische afspraken (graag een dag van te voren doorgeven).
  • Bellen AO’s (afwezig ongeoorloofd) van de leerlingen na bij ouders.
  • Als leerlingen te laat zijn, halen zij een te laat briefje op het servicepunt.
  • Verlofaanvraagformulieren dienen op het servicepunt opgehaald en ingeleverd te worden.
  • Ontvangt en registreert ouders/verzorgers en andere bezoekers bij binnenkomst.

Ons Servicepunt wordt bemand door dhr. Voois, mevr. Pijpers en dhr. Ainoel.

sociale vaardigheidstraingen

Alle leerlingen krijgen in groepsverband trainingen aangeboden op het gebied van sociale vaardigheid. De trainingen zijn gericht op het neerzetten van een veilige, fijne groepssfeer, waar ruimte is om te ontwikkelen als leerling en als persoon.

We bieden deze trainingen aan in samenwerking met Centrum 16*22 & MEION.

social media

We zijn ook van de partij op social media.

Volg ons hier:

Lees hier ons Protocol Sociale Media Voortgezet Onderwijs Lucas Onderwijs

SOP

SOP staat voor School Ondersteunings Profiel

De scholen binnen het SWV (samenwerkingsverband) Zuid Holland West hebben gezamenlijk afspraken gemaakt over het ondersteuningsaanbod van de scholen. Deze afspraken moeten ertoe leiden dat er voor elke leerling een passende school is, die de noodzakelijke ondersteuning kan bieden.

In ons SOP staat beschreven wat op het Zuid-West College aan ondersteuning wordt aangeboden, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen basis- en extra ondersteuning.

Alle scholen bieden basisondersteuning, bijvoorbeeld voor kinderen met dyslexie.
Voor sommige leerlingen is er meer ondersteuning nodig; dit wordt extra ondersteuning genoemd.

POS-Schoolsamenvatting-ondersteuning-ouders

sport dienstverlening en veiligheid

Sport, Dienstverlening en Veiligheid is een sector waarbij beroepen in de sport- en veiligheidssector uitgebreid behandeld worden. Veel praktijk en afwisselende lessen zorgen voor een breed aanbod aan opdrachten en vaardigheden. Omdat er examen gedaan wordt in Dienstverlening en producten werk je voornamelijk sector overstijgend zodat je een brede keuze hebt voor het vervolgonderwijs.

Je leert voor een groep te staan, het organiseren van sportactiviteiten, alles over gezonde voeding, hoe je zorg draagt voor de veiligheid, hoe je je presenteert en je ontwikkelt je dienstverlenende kwaliteiten. Bewegen en doen is de kern van ons programma.

stages

Stages zijn voor vmbo-leerlingen de perfecte gelegenheid om te ontdekken waar hun interesses en talenten liggen. Hierdoor hebben wij als Zuid-West College ervoor gekozen om de stages een belangrijk onderdeel te maken van ons onderwijsprogramma.

Leerjaar 1 en 2 lopen stage via JINC. Leerjaar 3 en 4 lopen stage in samenwerking met ons eigen stagebureau.

Het stagebureau bestaat uit mevrouw Martina en mevrouw Korkmaz.

stedentrips

Na vier jaar op het Zuid-West College stromen onze leerlingen door naar het MBO. Voor sommigen is dat een grote stap, zeker als ze nog niet vaak buiten hun eigen wijk zijn geweest. Om hen hierop voor te bereiden en kennis te laten maken met de wereld buiten Den Haag, organiseert het ZWC elk jaar stedentrips voor de bovenbouwleerlingen.

Leerlingen uit klas 3 gaan dit schooljaar twee dagen op stedentrip. Zonder overnachting bezoeken ze twee verschillende steden in Nederland. Ze doen ervaring op met reizen, ontdekken nieuwe omgevingen en leren om zelfstandig te functioneren buiten hun vertrouwde omgeving.

Voor klas 4 staat er een buitenlandreis op de planning. Deze reis geeft leerlingen de kans om een andere cultuur te ervaren, samen herinneringen te maken en te groeien in zelfstandigheid. Tijdens de stedentrips draait het niet alleen om plezier, maar ook om leren in de praktijk: reizen met het openbaar vervoer, plannen, omgaan met geld en samenwerken met klasgenoten in een nieuwe omgeving.

Een waardevolle voorbereiding op het leven na de middelbare school!

stichting Leergeld

Helaas is de vergoeding van de Ooievaarspas in het onderwijs afgeschaft. Is er echter wel een Ooievaarspas aanwezig, dan komt u waarschijnlijk wel in aanmerking voor andere vergoedingen van Stichting Leergeld. Meer informatie vindt u via deze link.

sociale veiligheid

Een veilig schoolklimaat is een essentiële voorwaarde voor goed onderwijs. Op het ZWC vinden wij het belangrijk dat leerlingen zich fysiek, sociaal en emotioneel veilig voelen. Wij zetten ons actief in voor het bevorderen van een positief leerklimaat en het voorkomen van onveilige situaties, zoals pesten, discriminatie of intimidatie.

Wij monitoren de sociale veiligheidsbeleving van onze leerlingen systematisch, onder andere via leerlingvragenlijsten en mentorgesprekken. De resultaten hiervan worden jaarlijks besproken binnen het schoolteam en gebruikt om ons beleid waar nodig bij te stellen.

Onze school heeft een anti-pestcoördinator (mevrouw Korkmaz) die zich richt op preventie, signalering en de aanpak van pestgedrag. Daarnaast is er een vertrouwenspersoon (mevrouw Anahnah) beschikbaar voor leerlingen die te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag of zich onveilig voelen. Zowel leerlingen als ouders kunnen met zorgen of meldingen bij hen terecht. Indien de voorkeur uitgaat naar een externe vertrouwenspersoon, dan is deze mogelijkheid er ook.

Wij hanteren duidelijke gedragsregels en werken aan sociale veiligheid via lessen in onder andere burgerschap. Wanneer er sprake is van onveilige situaties, treden we zorgvuldig en doortastend op, in samenspraak met ouders en eventueel externe hulpverlening.

T

TaalKlas

In schooljaar 2025-2026 start het ZWC met een TaalKlas. In de TaalKlas worden leerlingen voorbereid op een doorstroom naar regulier, zodat zij daar hun diploma kunnen halen. Deze klas is voor leerlingen met een grote taalachterstand in de Nederlandse taal. Dit kunnen nieuwkomers zijn, maar ook leerlingen die in Nederland geboren zijn en de Nederlandse taal nog niet voldoende machtig zijn om in een reguliere klas in te stromen. In de TaalKlas krijgen leerlingen extra Nederlands (8 lesuren per week, in plaats van 4 lesuren) en wordt bij de andere vakken extra aandacht aan de Nederlandse taal en cultuur besteed. Tijdens de lessen wordt op een interactieve manier aandacht gegeven aan woordenschatontwikkeling, contextrijk leren, schooltaalwoorden en schoolse vaardigheden in het Nederlandse onderwijssysteem.

te laat

Het kan ons allemaal overkomen… Verslapen, de tram gemist, lekke fietsband of brood vergeten en dan kom je te laat op school. De afspraken omtrent te laat komen, zijn:

  1. Je bent te laat gekomen.
  2. Je meldt je de volgende schooldag om 8:00 bij de opvangplek. Deze afspraak staat in je agenda.
  3. Je blijft tot 8:25 in de opvangplek.
  4. Als je je de volgende schooldag niet hebt gemeld, meld je je de schooldag daarna. Deze afspraak staat in je agenda.
  5. Als je je 2 keer niet gemeld hebt, moet je 2 lesuren inhalen.
  6. Je wordt ingepland om de 2 lesuren in te halen. Dit staat in je agenda.
  7. Dit staat in je agenda.
  8. Als je de twee lesuren niet inhaalt, dan krijg je een vierkant rooster.
  9. Als je het vierkant rooster niet volgt, dan volgt er een schorsing.

3x te laat

  • Je mentor spreekt met jou om te kijken hoe te laat komen voorkomen kan worden en neemt contact op met je ouder(s)/verzorger(s)

6x te laat

  • Jij en je ouder(s)/verzorger(s) worden door de mentor uitgenodigd voor een gesprek op school.

9x te laat

  • Er wordt een melding gedaan bij de leerplicht.
  • Je ouder(s) / verzorger(s) krijgen hier een brief over.
  • De brief moet ondertekend worden door je ouder(s)/verzorg er(s).
  • Lever de brief ondertekend in bij het Servicepunt.

12x te laat

  • Er wordt een melding gedaan bij de leerplicht.
  • Je ouder(s) / verzorger(s) krijgen hier een brief over.
  • De brief moet ondertekend worden door je ouder(s)/verzorg er(s).
  • Lever de brief ondertekend in bij het Servicepunt.
  • Bij 12x TO houdt de leerplichtambtenaar preventieve gesprekken op school met jou en je ouder(s) / verzorger(s)

telefoon ingenomen (MO)

Telefoon? Thuis of in de kluis!

Het ZWC is ‘mobielvrij’, dat wil zeggen: je telefoon is thuis of in je kluis.

Niet in je tas, niet in je zak en zeker niet in je hand! Dit geldt zowel tijdens de lessen als tijdens de pauzes en tussenuren.

Wat kun je verwachten als je je telefoon toch vast hebt:

  • Een ZWC-medewerker vraagt om je telefoon en neemt deze in.
  • Je telefoon wordt, in een envelop met je naam en klas erop, bij de kamer van de conciërges gebracht en wordt daar veilig opgeborgen.
  • Je krijgt in Magister de melding MO (‘mobiel ingenomen’).
  • Je ouder(s)/verzorger(s) kunnen deze melding zien in Magister en worden gebeld door de conciërge.
  • Je mag je telefoon om 16:00 diezelfde dag weer ophalen bij de kamer van de conciërges.

Veel gestelde vragen en de antwoorden:

  • Waarom mag ik eigenlijk geen telefoon?
    • Je telefoon leidt je af van het doel waarom je op school bent: om te leren.
    • Het percentage (pest)incidenten is verdubbeld sinds de komst van de telefoon en dan met name door sociale media.
    • Het gemiddelde cijfer dat leerlingen hun sociale welzijn geven is sterk gedaald sinds de komst van de telefoon en dan met name door sociale media.
    • Het gemiddelde cijfer voor de gezondheid van leerlingen is sterk gedaald sinds de komst van de telefoon. Leerlingen slapen slechter, hebben meer hoofdpijn en moeten vaker een bril dragen dan voorheen.
    • Het gemiddelde cijfer voor sociale vaardigheden van leerlingen is sterk gedaald sinds de komst van de telefoon.
  • Er staat dat smartwatches ook verboden zijn, maar ik gebruik deze als gewoon horloge, mag ik deze nu ook niet meer dragen?
    • Nee, je mag geen smartwatch dragen waarmee je berichtjes kunt lezen of versturen of op een andere wijze afgeleid kunt worden van het schoolproces.
  • Hoe kan ik mijn rooster zien als ik mijn mobiel niet mag gebruiken?
    • Schrijf je rooster op of print het uit, zodat je het altijd bij de hand hebt.
    • Op je Chromebook kun je je rooster ook zien.
    • Roosterwijzigingen kun je op tv-schermen in het gebouw zien.
  • Ik moet een belangrijk telefoontje plegen en nu?
    • Je mag bellen in de kamer van de conciërges of bij het Servicepunt met de vaste telefoon.
  • Ik verwacht een belangrijk telefoontje van mijn ouder(s)/verzorger(s) en nu?
    • Je ouder(s)/verzorger(s) kunnen naar het schoolnummer (070 – 308 98 98) bellen en dan zorgen we dat je de boodschap krijgt.
  • Ik heb mijn telefoon nodig voor medische redenen (bv. een diabetessensor), wat moet ik dan doen?
    • Je gaat, samen met je ouder(s)/verzorger(s), in gesprek met je mentor en de leerlingcoördinator. Je levert een geldige doktersverklaring in. Je krijgt een medische vrijstelling voor je telefoon. Hiervoor krijg je een pasje dat je kunt laten zien. Let op: de vrijstelling geldt alleen voor de medische handeling, niet voor overige zaken. Je bent zelf verantwoordelijk voor het tonen van je pasje.
  • Ik moet naar de gymles, waar laat ik mijn telefoon dan?
    • Ook bij LO (de gymles) geldt dat je telefoon thuis of in de kluis is.
    • Als je LO hebt aan het begin van de dag, dan breng je eerst je telefoon naar je kluisje.
    • Als je LO hebt aan het eind van de dag, dan ga je na de gymles terug naar school en haal je je telefoon uit je kluisje.
  • Als ik mijn telefoon uit mijn kluisje haal aan het einde van mijn lesdag, dan mag ik er toch op kijken?
    • Nee, in het schoolgebouw en op het schoolterrein gebruik je je telefoon niet.
  • Wat moet ik nu tijdens de pauzes en tussenuren doen dan, als ik geen telefoon mag gebruiken?
    • Praat met je medeleerlingen!
    • Lees een boek.
    • Speel een spelletje met elkaar (tafelvoetbal, airhockey, tafeltennis, spelletjes die bij het ServicePunt verkrijgbaar zijn of neem een spelletje van thuis mee).
    • Tijdens de pauzes en tussenuren mag je je Chromebook alleen gebruiken voor educatieve doeleinden, dus het is ook niet de bedoeling dat je hierop een spelletje doet.
  • Hoe kan ik in de kantine betalen als ik iets te eten of te drinken wil, want mijn pinpas staat op mijn telefoon?
    • Je kunt je pinpas meenemen in je portemonnee.
    • Er komt een mogelijkheid om geld op je schoolpas te zetten, zodat je hiermee kunt afrekenen.
    • Je kunt natuurlijk ook altijd contant betalen.
  • En de medewerkers van het ZWC dan? Mogen zij nog wel op hun telefoon?
    • Nee, de medewerkers van het ZWC mogen ook niet meer op hun telefoon.
    • Uitzonderingen zijn:
      • Functioneel gebruik: inloggen op de laptops en software, absentenregistratie, lessen afsluiten.
      • In geval van een onveilige situatie mogen medewerkers hun telefoon gebruiken om hulp(diensten) in te schakelen.
  • Kan ik onbeperkt mijn telefoon in laten nemen zonder dat daar verdere consequenties aanzitten?
    • Nee, dat is niet mogelijk. Als je telefoon te vaak wordt ingenomen, dan kan dat leiden tot verwijdering van school, omdat je te vaak een schoolregel hebt overtreden. We hanteren hiervoor de volgende regels:
      • 3 keer ‘MO’ in Magister: je gaat, samen met je ouder(s)/verzorger(s) en de mentor, in gesprek om afspraken te maken hoe je meer keer ‘MO’ kunt voorkomen.
      • 6 keer ‘MO’ in Magister: je gaat, samen met je ouder(s)/verzorger(s) en de leerlingcoördinator, in gesprek. Tijdens dit gesprek bespreek je wat je kunt doen om te voorkomen dat je meer keer ‘MO’ krijgt. Vanaf 6 keer ‘MO’ mag je niet meer zelf je telefoon ophalen bij de kamer van de conciërges, maar mogen alleen je ouder(s)/verzorger(s) dit doen.
      • 9 keer ‘MO’ in Magister: leidt tot een externe schorsing van 1 dag wegens het meermalen overtreden van een schoolregel. Er volgt een gesprek met jou, je ouder(s)/verzorger(s) en de teamleider. Daarna lever je iedere dag je telefoon bij binnenkomst in bij de kamer van de conciërges en mag je deze pas weer ophalen als je weggaat.
      • 12 keer ‘MO’ in Magister: leidt tot een externe schorsing van 3 dagen, wegens het meermalen overtreden van een schoolregel. Er volgt een gesprek met jou, je ouder(s)/verzorger(s) en de directie. Daarna lever je iedere dag je telefoon bij binnenkomst in bij de kamer van de conciërges en je ouder(s)/verzorger(s) mogen deze ophalen wanneer je weer weggaat.
      • Meer dan 12 keer ‘MO’ in Magister: leidt tot een externe schorsing van 5 dagen met zicht op verwijdering, wegens het meermalen overtreden van een schoolregel.

toetsen

Het Toezichtskader van de Onderwijsinspectie en de Wet Voortgezet Onderwijs 2020 vormen de basis voor het toetsbeleid op het Zuid-West College. De school verzamelt vanaf binnenkomst systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van leerlingen op alle voor het onderwijs belangrijke domeinen. Het verzamelen van (toets)informatie gebeurt systematisch en zorgvuldig.

Dit document verwoordt het beleid van het Zuid-West College ten aanzien van toetsing en examinering. Hierbij wordt ingegaan op de volgende vier samenhangende kernvragen:
1. Waarom toetsen wij? (de visie)
2. Wat toetsen wij? (de inhoud)
3. Hoe toetsen wij? (het proces)
4. Hoe borgen wij? (de kwaliteitsborging) 2

De insteek van dit document is dat het een praktisch, bruikbaar middel is om duidelijkheid te krijgen op wat, hoe en waarom we toetsen en hoe we dit borgen.

Toetsbeleid ZWC 2025-2027

TOM-klas

TOM-traject op het Zuid-West College

Traject Op Maat (TOM) – extra ondersteuning binnen de school

Vanaf schooljaar 2025–2026 biedt het Zuid-West College een Traject Op Maat (TOM) aan. Deze interne voorziening is bedoeld voor leerlingen die tijdelijk extra ondersteuning nodig hebben. Denk aan leerlingen bij wie de voortgang stokt, die tijdelijk niet kunnen deelnemen aan reguliere lessen, of die behoefte hebben aan intensievere begeleiding om weer succesvol aan te sluiten in hun stamklas. De nadruk ligt naast gedragsverandering ook op het versterken van executieve functies (plannen, organiseren) en het opbouwen van zelfvertrouwen en motivatie. Er wordt gewerkt met een eigen weekplanner, individuele coaching en praktijklessen op maat.

Waarom TOM? Het Zuid-West College vindt dat álle leerlingen recht hebben op optimale ontwikkeling – zowel als leerling als persoon. Met TOM willen we leerlingen in huis en in beeld houden, een realistische en veilige leeromgeving bieden, en de kans op plaatsing in externe voorzieningen verminderen. Zo blijven leerlingen zich ZWC’er voelen en werken we samen aan hun terugkeer in het reguliere onderwijsproces.

Begeleiding en team De TOM-voorziening is een integraal onderdeel van de ondersteuningsstructuur van de school. Er is nauwe samenwerking tussen mentoren, vakdocenten en het ondersteuningsteam. Leerlingen krijgen begeleiding van een TOM-mentor en een TOM-coördinator. De TOM-mentor is het vaste aanspreekpunt voor de leerling en ouders, voert wekelijks coachingsgesprekken en helpt bij plannen en leren. De TOM-coördinator organiseert de aanmeldingen, intakes en evaluaties, coördineert het traject en bewaakt de kwaliteit en visie van TOM.

Voor wie? TOM is bedoeld voor leerlingen voor wie extra ondersteuning in de reguliere setting niet voldoende blijkt. Plaatsing gebeurt zorgvuldig en in overleg met leerling, ouders en het ondersteuningsteam. Voorwaarden zijn onder meer een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met onderbouwde handelingsverlegenheid en instemming van leerling en ouders.

Ons doel Met TOM willen we preventief en op maat werken aan de ondersteuningsbehoeften van leerlingen, zodat zij hun schoolloopbaan op het Zuid-West College succesvol kunnen voortzetten en afronden met een diploma.

T.O.P-programma

Talent Orde & Preventie: ZWC T.O.P.-programma

Droom je van een baan bij de politie? Zie jij jezelf al bij de toegangspoort van een groot evenement staan als beveiliger? Staan camouflagekleuren je goed? Vind jij het leuk om met mensen om te gaan? Is samenwerken jouw ding? En weet iedereen dat ze bij jou moeten zijn als ze hulp nodig hebben?

Dan is het ZWC T.O.P.-programma echt iets voor jou!

Vanaf schooljaar 2022-2023 is het Zuid-West College met het Talent Order & Preventie programma gestart, kortweg: het T.O.P.-programma. Een programma dat je kunt volgen náást je lessen in de Kompas- of KoersKlas.

T.O.P. is uniek! Het programma wordt nergens anders in Nederland aangeboden dan op het Zuid-West College! 4 jaar lang, naast je basis-, kader of mavo-studie.

Maar wat is T.O.P. precies?

Tijdens het T.O.P.-programma oriënteer je je op een baan als politie-agent, beveiliger, handhaving, marechaussee of een positie in het leger.

Vanaf de brugklas kijk je welke vervolgstudie na het vmbo bij je past en bereid je je daarop voor, bij bijvoorbeeld de mbo-opleiding Orde en Veiligheid of de politieacademie.

Je haalt het beste uit jezelf door in de praktijk te ervaren hoe deze beroepen zijn. Deze lessen zijn dus niet alleen op school, maar hiervoor worden ook bezoeken gebracht aan ROC Mondriaan en de politieacademie.

In de lessen maak je kennis met zoveel mogelijk onderdelen uit het werkveld. Je leert hoe je een portofoon moet gebruiken en hoe je iemand in de boeien slaat. Je leert jezelf camoufleren en hoe je iemand kan vervoeren die gewond is. Je gaat op bezoek bij de brandweer en leert hoe je een brand blust. Je leert omgaan met emoties van anderen en hoe je een gebouw moet ontruimen. Je loopt stage op het ZWC in de pauzes en tijdens open dagen. Je leert hoe je het verkeer regelt en zorgt voor de veiligheid in de wijk. En dat is nog maar een klein voorbeeld van alles wat je gaat doen/leren.

Meer weten? Dat kan via mevr. Boehlé.